Sejarah dan
Politik : Hierarki Mahkamah :
PENGENALAN
DEFINISI UNDANG-UNDANG
Secara amnya tiada
satu definisi khusus yang diterima umum berkenaan dengan definisi
undang-undang. Walau bagaimanapun, perkataan undang-ndang didefinisikan oleh
Webster’s Dictionary sebagai semua peraturan yang berkaitan dengan tingkah laku
yang dibentuk dengan autoriti atau adat sesuatu kaum. Menurut Yaqin (1996),
kesemua pihak bersetuju jika dikatakan bahawa undang-undang adalah satu set
peraturan yang mentadbir tingkah laku dalam masyarakat
Namun begitu, terdapat
pelbagai definisi undang-undang oleh ahli falsafah terkenal. Contohnya, Austin
mendefinisikan undang –undang sebagai “perintah yang dikeluarkan oleh satu
badan yang berkuasa untuk orang-ornag biasa dan dikuatkuasakan melalui
hukuman”. Salmond pula menyatakan “satu badan yang mengandungi prinsip-prinsip
yang diperakui dan digunakan oleh sesebuah negara dalam pentadbiran keadilannya
atau dengan kata lain undang-undang adalah peraturan yang diperakui dan
dikuatkuasakan oleh mahkamah”. Manakala Hobbes pula berpendapat “undang-undang
adalah kaedah perlakuan (roles of conduct) yang obligatori iaitu yang patut
dipatuhi yang bersifat mendesak atau memaksa. Kamus Black menyebut
“undang-undang adalah yang diperturunkan, diperintah atau dinyatakan. Satu
peraturan atau metode yang mana fenomena atau perbuatannya saling bergandingan
antara satu sama lain yang perlu dipatuhi atau diikuti oleh rakyat tertakluk
kepada hukuman atau kesan-kesanya.
Berdasarkan kenyataan
di atas, undang-undang bukan sesuatu yang mudah untuk ditakrifkan. Apa yang
pasti setiap hari dalam kehidupan kita, kita pasti bertembung dengan
undang-undang. Namun begitu undang-undang bukanlah hanya sesuatu senarai atau
peraturan yang perlu dipatuhi. Ia juga dilihat sebagai alat pengawalan sosial
dan boleh dimanipulasikan untuk kepentingan kumpulan tertentu.
SEJARAH KEHAKIMAN NEGARA
Kehakiman Malaysia
merupakan satu diantara badan kerajaan iaitu Perundangan, Eksekutif dan
Kehakiman yang wujud secara berasingan. Fungsi utama badan kehakiman adalah
untuk memastikan perlembagaan persekutuan dipatuhi dan menegakkan keadilan
mengikut peruntukan undang-undang. Selain daripada berperanan bagi membicarakan
segala masalah perundangan yang timbul di antara individu dan individu juga
individu dan negara. Mahkamah-mahkamah juga berperanan untuk mentafsir
undang-undang. Tugas khas yang di pertanggungjawabkan ke atas kehakiman negara
ini dijalankan demi menegakkan perlembagaan persekutuan.
Sistem Kehakiman Moden
Malaysia bermula apabila Royal Charter Of Justice 1807 dikeluarkan, ia memberi
kebenaran bagi perlaksanaan sebuah mahkamah di Pulau Pinang. Pada 1808 sebuah
mahkamah ditubuhkan, Kota Cornwallis sebelum berpindah ke bangunan tetap
Mahkamah Agong setahun kemudian. Pada 1825, Pulau Pinang, Singapura dan Melaka
digabungkan menjadi Negeri-Negeri Selat dan dibawah pemerintahan British.
Bidang kuasa Mahkamah Agong Pulau Pinang, diperluaskan ke Singapura dan Melaka.
Setibanya 1850-an, Singapura berjaya mengantikan Pulau Pinang sebagai Pusat
Perdagangan Utama di Negeri-Negeri Selat. Dengan itu, Ketua Hakim juga telah
berpindah ke Singapura dari Pulau Pinang.
Campur tangan British
di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu juga
Borneo pada akhir kurun ke-19 dan awal kurun ke-20 menyebabkan sistem kehakiman
yang dijayakan di negeri-negeri tersebut. Sistem Kehakiman di rantau ini ketika
itu, dijalankan dan dikuasai sepenuhnya oleh orang berketurunan Inggeris. Namun
begitu, pada tahun 1939, Raja Musa Raja Bot menjadi Anak Watan Pertama yang
diberi jawatan tinggi di dalam Sistem Kehakiman Negara. Walaupun ketika itu
cuma dilantik sebagai penyandang sementara hakim di Mahkamah Agong
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Mahkamah-mahkamah di Malaya tetap menjalankan tugas
ketika Malaya teruk diserang oleh tentera-tentera Jepun. Namun,
mahkamah-mahkamah ini berhenti berfungsi apabila Jepun berjaya menguasai
keseluruhan negara ini.
Perlembagaan
Persekutuan Malaysia 1963, telah memansuhkan mahkamah-mahkamah Agong yang sedia
ada ketika itu. Ia digantikan dengan sebuah Mahkamah Persekutuan yang
mengabungkan mahkamah-mahkamah pelbagai negeri yang wujud di bawah satu
bumbung. Badan Kehakiman Negara ketika itu diketuai oleh seorang Ketua Hakim
Negara yang digelar Lord President (Y.A.A. Tun Sir James Beveridge Thomson
1963-1966). Menurut Peruntukan Perlembagaan Persekutuan, Ketua Hakim Negara
hendaklah dilantik oleh Yg. Dipertuan Agong yang bertindak atas nasihat Perdana
Menteri setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja. Pada 1994, gelaran
penyandang jawatan ini, ditukarkan kepada Chief Justice. Terdapat 3 buah
Mahkamah Persekutuan pada suatu ketika dahulu iaitu Mahkamah Tinggi Malaya,
Mahkamah Tinggi Singapura dan Mahkamah Tinggi Borneo. Namun pada tahun 1965,
Singapura telah keluar dari Persekutuan Malaysia sekali gus
mahkamah-mahkamahnya menamatkan talian sistem kehakiman serantau yang wujud
sekian lama.
Pada suatu ketika
dahulu, mahkamah tertinggi Malaysia adalah Majlis Privy, walaupun selepas
kemerdekaan malaya dan seterusnya pembentukan Malaysia pada tahun 1963.
Persetujuan yang wujud di antara Ratu England (Ratu Elizabeth II) dan Yg.
Dipertuan Agong (Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong I Al-Marhum Tunku
Abdul Rahman Ibni Al-Marhum Tunku Muhammad). Pasa masa itu juga, penguatkuasaan
Artikal 131 Perlembagaan Persekutuan Malaysia membenarkan rayuan bagi keputusan
Mahkamah Persekutuan dirujuk kepada Majlis Privy di London. Dengan memansuhkan
perjanjian ini pada tahun 1985, berakhirlah sistem kehakiman yang bergantung
terhadap Sistem Kehakiman Britain.
SISTEM HIERARKI MAHKAMAH DI
MALAYSIA MAHKAMAH TERTINGGI
v MAHKAMAH PERSEKUTUAN
Mengikut Perkara 121(2) Perlembagaan
Persekutuan, Mahkamah Persekutuan mempunyai bidang kuasa :–
- Untuk memutuskan rayuan
terhadap keputusan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi atau seseorang
hakimnya;
- Asal atau runding sebagaimana yang ditentukan mengikut
Perkara 128 dan 130 ; dan
- Lain-lain seperti yang diberikan oleh atau di bawah
undang-undang persekutuan.
Rayuan Jenayah Mahkamah Persekutuan boleh,
menurut seksyen 87 Akta Mahkamah Kehakiman 1964, mendengar dan menentukan
rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan dalam kes-kes jenayah yang diputuskan
oleh Mahkamah Tinggi di dalam bidangkuasa asalnya.
Rayuan Sivil
Seksyen 96 Akta Mahkamah
Kehakiman 1964 memperuntukkan bahawa rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan
boleh dibuat ke Mahkamah Persekutuan dengan kebenaran Mahkamah Persekutuan.
Kebenaran itu boleh diberi jika :–
Keputusan Mahkamah Rayuan itu adalah mengenai apa-apa kuasa atau perkara sivil
yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi di dalam menjalankan bidangkuasa asalnya
dan ianya melibatkan persoalan prinsip umum yang diputuskan bagi kali pertama
atau sesuatu persoalan penting yang memerlukan penghujahan lanjut dan keputusan
Mahkamah Persekutuan di atasnya akan memberi manafaat awam
Keputusan Mahkamah Rayuan itu adalah mengenai kesan mana-mana peruntukan
Perlembagaan termasuklah kesahihan mana-mana undang-undang bertulis berhubung
peruntukan Perlembagaan itu. (sesyen 96 (a) dan (b) Akta Mahkamah Kehakiman
1964).
Hanya Mahkamah Persekutuan sahaja mempunyai
bidangkuasa eksklusif untuk memutuskan :
Apa-apa persoalan samada sesuatu undang-undang yang dibuat oleh Parlimen atau
Dewan Negeri itu adalah tidak sah atas alasan bahawa badan itu membuat
peruntukan berhubung sesuatu perkara yang mana Parlimen ataupun Dewan Negeri
mengikut mana-mana yang berkenaan tidak ada kuasa untuk membuat undang-undang.
Pertikaian atas apa-apa persoalan lain antara
Negeri dengan Negeri atau antara Persekutuan dengan mana-mana Negeri. (Perkara
128(1) Perlembagaan Persekutuan). Rujukan Perkara 128(2) Perlembagaan
Persekutuan menyatakan – “Tanpa menjejaskan apa-apa bidangkuasa rayuan Mahkamah
Persekutuan, jika dalam mana-mana prosiding di hadapan suatu mahkamah lain
suatu soal berbangkit tentang kesan mana-mana peruntukan Perlembagaan ini,
Mahkamah Persekutuan mempunyai bidangkuasa (tertakluk kepada mana-mana kaedah
Pegawai dan kakitangan Pejabat Pendaftaran Mahkamah Persekutuan mahkamah yang
mengawalselia penjalanan bidang kuasa itu) untuk memutuskan soal itu dan
menghantar balik kes itu kepada mahkamah yang satu lagi untuk dibereskan
mengikut keputusan itu”.
v MAHKAMAH RAYUAN
Mahkamah Rayuan telah
ditubuhkan pada tahun 1994. Penubuhannya bertujuan untuk mewujudkan saluran
tambahan bagi mendengar kes-kes rayuan daripada Mahkamah Tinggi dan juga
bertujuan untuk mengurangkan beban Mahkamah Persekutuan untuk mendengar kes-kes
rayuan yang dibawa di hadapannya.
Mengikut Perkara Perlembagaan Persekutuan,
Mahkamah Rayuan mempunyai bidang kuasa:–
- Bidang kuasa untuk memutuskan rayuan terhadap keputusan
Mahkamah Tinggi atau seseorang hakimnya (kecuali keputusan Mahkamah Tinggi
yang diberikan oleh pendaftar atau pegawai lain Mahkamah itu dan yang
boleh dirayukan kepada seorang hakim Mahkamah itu di bawah undang-undang
persekutuan)
- Apa-apa bidang kuasa lain yang diberikan oleh atau di
bawah undang-undang persekutuan. (Perkara 121(1B) Perlembagaan
Persekutuan)
Dalam kes Dalip Bhagwan Singh (supra),
mahkamah telah memutuskan bahawa Mahkamah Rayuan di Malaysia secara umumnya
terikat dengan semua keputusannya sendiri melainkan jika terdapat pengecualian
tertentu seperti yang diperuntukan dalam kes Young v Bristol Aeroplane (1994)
yang membenarkan Mahkamah Rayuan di Malaysia untuk menyimpang daripada
keputusan sendiri yang terdahulu.
Mulai
daripada 1 Oktober 2006 bilangan Hakim Mahkamah Rayuan telah bertambah kepada
22 orang melalui perintah oleh Yang di-Pertuan Agong (Perkara 122A(1)
Perlembagaan Persekutuan) Pindaan P.U.(A) 385/2006.
v MAHKAMAH TINGGI
Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa :–
Penyeliaan
dan pengubahan keputusan semua Mahkamah Bawahan, serta juga bidang kuasa untuk
membicarakan semua rayuan daripada Mahkamah Bawahan, baik kes sivil mahupun kes
jenayah.
Mahkamah Tinggi juga
mempunyai bidang kuasa sivil yang tidak terhad, dan umumnya membicarakan
kes-kes yang tuntutannya melebihi RM1000, selain daripada kes-kes yang
melibatkan kemalangan kenderaan bermotor, penderitaan, dan pertikaian antara
tuan rumah dan penyewa. Mahkamah ini juga membicarakan kes-kes yang berkait
dengan:
-
Kesahan atau pembubaran
perkahwinan (perceraian) dan perkara-perkara suami isteri;
-
Kemuflisan dan perkara-perkara
berkait dengan penggulungan syarikat;
-
Penjagaan kanak-kanak;
- Pemberian
kenyataan sah wasiat, wasiat, dan surat kuasa mentadbir estet;
- Injunksi,
pelaksanaan tertentu (specific performance), atau pembatalan kontrak;
- Kesalahan
individu.
Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa yang tidak terhad
terhadap semua kes jenayah selain daripada perkara-perkara yang melibatkan
undang-undang Islam.
Kes-kes dibicarakan
oleh seorang hakim yang tunggal di dalam Mahkamah Tinggi, atau oleh seorang
pesuruhjaya kehakiman. Sedangkan hakim-hakim Mahkamah Tinggi diberikan
perlindungan jawatan, para pesuruhjaya kehakiman dilantik untuk penggal dua
tahun dan tidak menerima perlindungan yang sama di bawah Perlembagaan.
MAHKAMAH BAWAHAN / RENDAH
Di Malaysia terdapat beberapa mahkamah bawahan
iaitu :
v MAHKAMAH SESYEN
Mahkamah Sesyen mempunyai bidang kuasa :–
- Membicarakan kes-kes kemalangan kenderaan bermotor,
tuan rumah dan penyewa (landlord and tenant), distress; dan
- Bidangkuasa sivil bagi amaun yang tidak melebihi
RM250,000-00.
- Bidangkuasa jenayah bagi membicarakan serta memutuskan
kesalahan-kesalahan yang lain daripada kesalahan yang boleh dihukum dengan
hukuman mati[2].
- Meminta rekod apa-apa prosiding
yang dijalankan di hadapan Mahkamah Majistret dan Mahkamah Penghulu.
v MAHKAMAH MAJISTRET
Akta Mahkamah Rendah
1948[4] juga menggariskan bidangkuasa yang diperuntukkan kepada Mahkamah
Majistret dalam menjalankan kuasanya. Mahkamah Majistret mempunyai bidang kuasa
:–
Bidangkuasa Majistret Kelas Pertama
Antara tindakan guaman yang boleh dibicarakan
serta diputuskan oleh Majistret Kelas Pertama adalah:
- Segala tindakan guaman sivil
yang amaun dalam pertikaiannya adalah tidak melebihi RM25,000-00.
- Membicarakan serta memutuskan hukuman bagi
kesalahan-kesalahan jenayah yang penghukumannya adalah tidak melebihi lima
tahun penjara atau denda sebanyak RM10,000-00 atau sebat sehingga 12
kali[5] atau gabungan mana-mana hukuman yang disebutkan tersebut atau
kesalahan yang boleh dihukum dengan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau
denda sahaja[6] atau kesalahan-kesalahan di bawah seksyen-seksyen 392 dan
457 Kanun Keseksaan[7].
Bidangkuasa Majistret Kelas Kedua
Ianya termaktub dalam Akta[8] yang sama
antaranya :
- Guaman asal tuntutan sivil yang
tidak melebihi RM3,000-00 samada beserta faedah atau sebaliknya[9],
- Kesalahan-kesalahan jenayah
yang melibatkan penghukuman yang tempoh penjara maksimumnya tidak melebihi
12 bulan penjara atau denda sahaja[10].
- Tempoh penjara tidak melebihi 6
bulan atau denda tidak melebihi RM1,000-00 atau gabungan kedua-dua hukuman
tersebut[11].
v MAHKAMAH PENGHULU (bagi Malaysia Barat sahaja)
Mahkamah Penghulu mempunyai bidang kuasa :–
Seksyen 94
memperuntukkan bahawa bagi tindakan guaman sivil tuntutan yang dibenarkan
adalah tidak melebihi RM50-00 serta kesemua pihak yang terbabit adalah dari
bangsa Asia yang bertutur serta memahami Bahasa Melayu. Mahkamah ini juga boleh
menjatuhkan hukuman denda tidak melebihi RM25-00. Manakala bagi bidangkuasa
jenayah pula, ia hanya boleh mendengar serta membicarakan seterusnya
menjatuhkan hukuman terhadap kesalahan-kesalahan kecil sahaja yang mana
awardnya adalah termaktub dalam seksyen 96.
MAHKAMAH KHAS DI MALAYSIA
v MAHKAMAH KHAS RAJA-RAJA
Mahkamah khas Raja-raja mempunyai bidang kuasa
:–
Membicarakan segala
kesalahan YDA atau Raja sesebuah negeri atau kes sivil oleh atau terhadap YDA
atau Raja negeri. Keputusan mahkamah ini muktamad dan tidak boleh dicabar dalam
mana–mana mahkamah. Sebarang dakwaan ke atas atau oleh YDA atau raja mesti
mendapat kebenaran peguam negara.
YDA atau Raja perlu
berhenti menjalankan tugas semasa perbicaraan kes jenayah sedang berlangsung.
v MAHKAMAH SYARIAH
Mahkamah syariah mempunyai bidang kuasa :–
Membicarakan kes sivil
dan jenayah bagi orang-orang Islam. Antara kes berbicaraan adalah kes berkaitan
pertunangan, matrimony (perkahwinan, perceraian, nafkah ) hak penjagaan anak,
wakaf dan waris harta pusaka.
v MAHKAMAH JUVANA
Mahkamah juvana mempunyai bidang kuasa :–
Membicarakan pesalah remaja
yang berumur diantara 10 hingga 18 tahun dan juga melibatkan hukuman yang
ringan sahaja dan tiada hukuman mati.
v MAHKAMAH TENTERA
Mahkamah tentera
terbahagi kepada 2 mahkamah, antaranya adalah mahkamah tinggi tentera dan
mahkamah rendah tentera. Mahkamah tinggi tentera membicarakan kes berkaitan
pegawai berpangkat staf sarjan dan keatas. Hakim bagi mahkamah ini adalah
Leftenan Kolonel dan 2 pegawai tinggi.
Mahkamah rendah
tentera pula membicarakan kes berkaitan dengan askar dibawah pangkat sarjan.
Hakim bagi mahkamah ini adalah mejar dan dua orang lain antaranya kapten atau
ketua hakim.
Mahkamah tentera mempunyai bidang kuasa :–
Bidang kuasanya dalah
terhadap askar, askar simpanan atau orang awam yg bekerja dengan pihak tentera.
Antara kesnya adalah kes pecah amanah dan disiplin dalam angkatan tentera.
Hukuman yg dijatuhkan oleh Mahkamah tentera tertakluk kepada pengesahan seorang
pegawai atasan tentera. Jika melibatkan hukuman mati, pengesahan hendaklah
diperoleh daripada YDA. Hukuman boleh dirayu di mahkamah tinggi dan boleh
mendapat pengampunan daripada YDA dan lembaga pengampunan.
v MAHKAMAH BUMIPUTERA
Mahkamah bumiputera mempunyai bidang kuasa :–
Mahkamah ini hanya
untuk bumiputera Sabah dan Sarawak sahaja dan antara bidang kuasanyan adalah kes
kesalahan melanggar adat perkahwinan, seks, harta pusaka ataupun tanah.
vMAHKAMAH PERUSAHAAN
Mahkamah perusahaan mempunyai bidang kuasa :–
Membicarakan kes
berkaitan pembuangan pekerja, kes pertikaian perusahaan tentang syarat
perkhidmatan, kes pertikaian interpretasi, variasi dan ketidakpatuhan keputusan
atau perjanjian, memerintahkan mana-mana pihak majikan atau pekerja digabungkan
atau digantikan atau dibatalkan. Ia juga mengeluarkan saman terhadap mana-mana
pihak atau orang perseorangan untuk mengahadirkan diri ke mahkamah perusahaan.
No comments:
Post a Comment